Odkąd Polska stała się 1 maja 2004 roku członkiem Unii Europejskiej nasi rodacy coraz chętniej podejmują decyzję o wyjeździe poza granice ojczyzny. Bardzo często głównym powodem ich emigracji jest poszukiwanie lepiej płatnej pracy i zapewnie sobie oraz swoim bliskim wyższego komfortu życia. W zależności od posiadanych kwalifikacji Polacy wykonują najróżniejsze zawody – od pracy na stanowisku pomocy domowej, przez murarzy, glazurników, opiekunki osób starszych, listonoszy, fryzjerki, po pielęgniarki, lekarzy, czy architektów. Lista zawodów jest naprawdę długa, podobnie jak miejsc ich wykonywania. Jednym z krajów najczęściej wybieranych przez naszych rodaków w związku z poszukiwaniami pracy są Niemcy. Co zrobić, gdy nie interesuje nas bycie czyimś pracownikiem? Czy możemy bez przeszkód założyć własną firmę na obczyźnie? Rejestracja firmy w Niemczech to dobry pomysł?

RODZAJE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W NIEMCZECH

U naszych zachodnich sąsiadów można założyć następujące rodzaje działalności gospodarczej:

  1. jednoosobowa działalność gospodarcza,
  2. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  3. mini-spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  4. spółka partnerska,
  5. spółka akcyjna,
  6. spółka komandytowo-akcyjna,
  7. spółka komandytowa,
  8. spółka cywilna, 
  9. spółka jawna.

Wybierając formę działalności gospodarczej należy wziąć pod uwagę nie tylko nasze możliwości finansowe, bo od nich zależy wysokość wkładu początkowego na jaki możemy sobie pozwolić, ale także zobowiązania, jakie wybór konkretnego rodzaju spółki za sobą pociąga. Rejestrując firmę w Niemczech warto też wziąć pod uwagę to, czy w sytuacji, gdy nasz biznes się nie uda za zobowiązania firmy odpowiadamy własnym majątkiem.

REJESTRACJA FIRMY W NIEMCZECH – WYMAGANE DOKUMENTY

Jako obywatele Unii Europejskiej mamy możliwość założenia własnej działalności gospodarczej w Niemczech. Do rejestracji firmy w Niemczech potrzebujemy następujących dokumentów:

  • dowód tożsamości,
  • wypełniony odpowiedni wniosek (formularze dostępne są tylko w języku niemieckim),
  • koncesja (jeśli planujemy np. działalność gastronomiczną, handel obwoźny, usługi transportowe konieczne jest odpowiednie pozwolenie),
  • zaświadczenie o minimum sześcioletnim stażu pracy w zawodzie lub uzyskanym tytule mistrzowskim (dokument musi być przetłumaczony na język niemiecki),
  • zaświadczenie o niekaralności,
  • zaświadczenie o zameldowaniu na terenie Niemiec.

Wyrobienie odpowiedniej koncesji, jeśli jest nam potrzebna, a także przetłumaczenie np. zaświadczenia o posiadanym tytule mistrzowskim wiążą się z dodatkowymi opłatami.
Ze względu na czas, jaki jest potrzebny do ich przygotowania nie można odkładać tego na ostatnią chwilę. Bez nich nie będziemy mogli zarejestrować naszej działalności gospodarczej.

Jeżeli jesteśmy zainteresowani rejestracją firmy w Niemczech, ale jeszcze nie wszystkie wiążące się z tym kwestie są dla nas jasne warto skontaktować się z biurem doradczym. Możemy mieć pewność, że uzyskamy tam wszelkie niezbędne informacje nie tylko
w tej materii, ale również pomoc prawną, administracyjną i podatkową,
bez których prowadzenie działalności w Niemczech jest znacznie utrudnione szczególnie wtedy, gdy nie posługujemy się biegle językiem naszych zachodnich sąsiadów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *